سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی محصولات با کیفیت دستگاه دیاگ

نظر

وقتی به مکانیکی های اطراف خیابان خود توجه کنید دیاگ زدن زبان تک تک آنهاست.در آن لحظه ممکن است به این فکر کنید که دیاگ یعنی چه ؟ به چه علت باید دیاگ زد و به چه دردی میخوره؟ در این مقاله با عنوان دستگاه دیاگ چیست و چه مواردی در دیاگ قابل تشخیص است ؟ قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم …مرحله اول در انتخاب دستگاه دیاگ انتخاب نوع خودرو و برند می باشد، به عنوان مثال اگر شما صاحب تعمیر گاهی هستید که روی خودروهای برند خاصی به صورت تخصصی کار می کنید بهترین گزینه برای شما انتخاب دستگاه دیاگ اورجینال خود آن کمپانی می باشد و یا اگر شما تعمیرگاهی هستید که به صورت عمومی ماشین های مختلفی را تعمیر می کنید، بهترین انتخاب برای شما دستگاه های مولتی برندی هستند که بیشترین پوشش را برای خودروهای مورد نظر شما دارا می باشند، دلیل آن نیز این است که هر دستگاه مولتی دیاگی روی یک سری از خودروها قوی تر عمل می کند، یعنی بعضی از دستگاه های دیاگ بر روی خودروهای آسیایی پوشش خوبی دارند، بعضی دیگر خودروهای اروپایی را بهتر پوشش می دهند و به همین ترتیب.

اوایل دهه 80 صنعت خودروسازی به این فکر میفتد که برای خودروهایی که تولید میشوند کاری کند که مکانیک ها بتوانند از ایرادات آن آگاه شوند و قطعاتی که نیاز به تعمیر دارد را جدا و تعمیر کنند. برای این امر کامپیوتر های هوشمندی وارد خودروها کردند و از آن طرف روی نقاط حساس خودرو مانند گیربکس، ترمزها، خنک کننده ها، قطعات برقی، قطعات حیاتی موتور و امکانات رفاهی و آپشن ها، سنسورها و کنترل کننده هایی نصب میشد که اگر به هر دلیلی دچار خطا شدند، کد خطایی را روی حافظه ی داخل کامپیوتر خودرو وارد کنند. وجود امکانات رفاهی که به مرور زمان در خودروها بیشتر به وجود می آید از دیگر دلایل مهم، بررسی وضعیت آلایندگی یک خودرو است که ورود این نوع کامپیوتر ها رو توجیه میکند.مرحله دوم در انتخاب دستگاه دیاگ مشخص کردن خواسته ها و نیازهای خود از آن دستگاه دیاگ می باشد، اینکه هدف شما از داشتن یک دستگاه دیاگ چیست؟ خواندن و مشخص کردن کدهای خطا؟ اندازه گیری پارامترها؟ فعالسازی عملگرها؟ آنالیز کدهای خطا؟ برنامه ریزی و پروگرامینگ؟ و…..مرحله سوم میزان سرعت و عمق پوشش و تشخیص عیوب است. همه دستگاه های دیاگ همه برند ها را به یک میزان پوشش نمی کنند.مرحله چهارم گارانتی و پشتیبانی محصول می باشد، تمامی دستگاه های دیاگ هر از چندگاهی نیازمند بروزرسانی می باشند.

نکات مهم در انتخاب و خرید دستگاه دیاگ

اسکنر ها نام دارند که حرفه ای هستند.بیشتر این دستگاه ها در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو به صورت حرفه ای فعالیت میکنند، نمونه اسکنرها را میتوان به دستگاه فوق پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) اشاره کرد که قابلیت های فوق العاده ای دارد.در خرید دستگاه دیاگ نهایت دقت را فرمایید.یک نمونه از دستگاه جی اسکن 2 ( G-SCAN 2 ) دسته ی بعدی دستگاه هایی هستند که ارزانترند که برای همه می تواند قابل استفاده باشد. این دستگاه ها هم مانند اسکنر هاعمل میکنند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را از بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند. بهتر است از اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ روی کامپیوتر یا موبایل استفاده کنید تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.1- بعضی از دستگاه های دیاگ پس از سپری شدن مدت آپدیت رایگان، عملا از کار می افتند و تا زمانیکه بروزرسانی دستگاه خریداری نشود استفاده از دستگاه غیر ممکن می شود.2- مراقب دستگاه های چینی و ارزان قیمت ناشناخته باشید، این دستگاه ها به راحتی می توانند به خودرو اسیب برسانند.3- دستگاه های مولتی دیاگی که دارای قابلیت برنامه ریزی و انجام برخی قابلیت های تخصصی روی خودرو می باشند به هیچ عنوان دستگاه های معتبری نیستند، دلیل این موضوع هم این است که بسیاری از کمپانی های خودرو سازی به هیچ عنوان نقشه و برنامه های پروگرامینگ خودرو را در اختیار کمپانی های دیگر قرار نمی دهند و این برنامه ها فقط توسط دستگاه های دیاگ خود آن شرکت ارایه می شود.4- میزان انتظاری که از دستگاه دیاگ دارید تا حدود زیادی به قیمت آن نیز بر می گردد، ضرب المثل معروف هرچه پول بدهید همانقدر آش می خورید.5- گرانترین دستگاه لزوما برآورده کننده نیاز شما نخواهد بود.

وارد قابل رویت در دستگاه دیاگ

اسکنرها با پایگاه داده عظیمی که از کدهای خطا و دلایل آنها در اختیار دارند می توانند به یک مکانیک حرفه ای کمک کنند تا اینکه کد خطا را عیب یابی کند این اسکنر ها این ویژگی راهم دارند که بصورت دستی توسط مکانیک سنسور ها خودرو را دستکاری کنند و یا کدهای خطا را پاک کنند.در حالت کلی بیشتر دستگاه های دیاگ قابلیت تشخیص مشکلات برقی خودرو، سنسور های حیاتی خودرو مانند سنسور اکسیژن، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS و اگر خودرو اتومات بود قابلیت خوانده شدن پارمترهایی مرتبط به گیرباکس خودرو مانند فشار روغن گیرباکس را دارند که برای تشخیص سلامت گیربکس بسیار حیاتی است.دیاگ فکسول ارزان ترین عیب یاب در رده قیمتی خود میباشد که با توجه به قابلیت های قوی آن میتوان گفت این دستگاه نسبت قیمت خود کارایی زیادی برای مبحث عیب یابی دارد. این دیاگ میتواند تمامی خطا های موتور و گیربکس انواع خودرو های واراداتی مانند بنز، بی ام و، هیوندای، کیا و... حتی یک سری از خودروهای ایرانی مانند ال 90، 206، ساندرو را خوانده و پاک نماید.

منبع